Saya....

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia

Thursday 20 October 2011

Idea , otak ,akal atau pemikiran..


Susah juga nak cari idea nak di muatkan dalam blog ni..... Puas di fikirkan apa nak di catat dari satu tajuk ke satu tajuk di fikirkan tapi semuanya setengah jalan.

Rupanya idea ini sangat unik ada masanya ia tak muncul-muncul tapi bila ia nak datang mencurah-curah... itulah istemewanya otak kita.. Idea merupaka pemikiran kita semasa berfikir... Boleh wujud dan ditafsirkan sebagai perwakilan gambar atau sesuatu objek.

Bila kita mula berfikir ia akan membentuk idea dan menghasilkan satu proses mencari makna serta mencapai keputusan yang wajar (John Barell ;1991).Proses ini bertujuan membina ilmu dan kefahaman yang secara langsung melibatkan aktiviti mental dalam otak kita.



Otak kita akan berperanan menghasilak pelbagai jenis pemikiran: PEMIKIRAN ASOSIATIF (yang tidak tepat dan tidak berarah), PEMIKIRAN BERPANDU(memahami masalah dan sedar objektif yang harus di capai), PEMIKIRAN KRITIS (kritikal dan analitikal), PEMIKIRAN PENAAKULAN (berasaskan sebab musabab), PEMIKIRAN INDUKTIF (memerhati, mengkaji dan mentafsir maklumat), PEMIKIRAN DEDUKTIF (yang khusus), PEMIKIRAN YANG KREATIF ( unik dan menghasilkan idea yang bernas).


Pemikiran ini di kelaskan kepada tiga bahagian utama iaitu otak kanak ,otak kiri dan otak kecil atau otak bawah sedar. Ia memiliki karakteristik dan tugas yang spesifik. Dianggarkan otak kita terdapat 30 miliar sel . Sel-sel ini membentuk jaringan dan berkerja sama antara satu sama lain yang disebut 'neuron'.   Otak Kanan lebih kepada sintesis, warna, rekaan, rentak, muzik. imej serta gambar. Manakala kiri pula menjurus kepada Analitikal, logik, susunan, matematik, bahsa, akta dan ingatan. Akhir-akhir ini dikatakan terdapat sistem otak tengah yang sangat berkuasa dan dapat mengimbangai kedua-dua bahgian otak tersebut...

image


Pelbagai andaian pernah dikemukakan anda yang mengatakkan ianya mampu me
ningkatkan kemapuan anak berfikir dan melihat tanpa pancaendera mata..... Adakah ini kedudukan otak tengah ...????

Bila difikirkan terlalu banyak persolan berhubung akal, fikiran, idea ... kenapa terdapay banyak perbezaan antara seseorang dengan seseorang yang lain? Antara jantina pun terdapat perbezaan akal... sehingga ada yang menyatakan Islam suka membezakan umatnya dengan menyatakan akal wanita pendek bebanding lelaki... Sejauh manakah kebenaran yang menyatakan lelaki memiliki 90% akal 10% emosi berbanding wanita yang hanya 10% akal dan selebihnya emosi...?






Inilah yang perlu diselidiki...

1 comment:

  1. Wahhhh...sungguh kompleks sistem otak kita...

    Antara lain fakta mengenai otak ialah:-

    1)Otak manusia menyerupai komputer canggih yang menyimpan apa yang kita alami dan mengendalikan bagaimana kita sebagai manusia berperilaku dan bertindak. Tiada siapa yang dapat mengungkap rahsia kecanggihan otak manusia.

    2)Otak adalah pusat saraf manusia, yang mengendalikan pikiran, gerakan, ingatan dan keputusan manusia.

    3)Dari waktu ke waktu, otak manusia juga mengalami perkembangan dan semakin rumit untuk dipelajari.

    4)Otak mengandung berjuta sel saraf yang mengirim dan menerima informasi dari seluruh tubuh manusia.

    5)Otak manusia tiga kali lebih besar dari otak mamalia yang memiliki ukuran tubuh yang sama.

    6)Masing-masing sisi dari otak berinteraksi sebagian besar dengan sebagian tubuh, untuk alasan yang sulit kita mengerti, interaksi selalu dengan sisi tubuh yang berlawanan. Otak sebelah kanan berinteraksi dengan tubuh sebelah kiri begitu sebaliknya.

    7)Bagian terbesar dari otak manusia disebut Cerebrum. Bagian penting lainnya meliputi Corpus Callosum, Cerebral Cortex, Thalamus, Cerebellum, Hypothalamus, Hippocampus dan lain-lain.

    8)Otak manusia dilindungi oleh tempurung kepala (Cranium), sebuah “helm” ciptaan Tuhan yang terdiri dari kumpulan 22 tulang.

    9)Otak orang dewasa memiliki berat 1.5 kg. Meskipun hanya 2% dari berat tubuh rata-rata, otak mengkonsumsi 20% dari energi tubuh.

    10)Otak dikelilingi oleh cairan Cerebrospinal, sehingga otak mengapung dan cairan tersebut menjadi pelindung daripada terjadinya infeksi.

    11)Penyakit pada otak termasuk Alzheimer, Parkinso dan Sclerosis. Penyakit-penyakit ini dapat membatasi fungsi normal otak manusia.

    * teringat pula zaman2 belaja ketika mengikuti post mortem session...bukan saja otak malah segala organ di dalam tubuh kita dikeluarkan satu persatu...Maha Suci Allah yang maha pencipta...

    **saja nk tanya..cinta itu lahir dari hati atau otak? kenapa kita kata cinta itu lahirnya dari hati dan pegang dada when we say "I LOVE U"..or kata "BELAHLAH DADA..." sedangkan otak yang memproses segala maklumat & bukannya hati kita so kenapa tidak kita pegang kepala kita ketika meluahkan rasa pada sang kekasih atau kata belahlah otak kanda? hehehe...

    ReplyDelete

TERBANG JALAN JALAN