Saya....

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia

Sunday 22 July 2012

Perilaku Mulia

Selamat Berpuasa  kepada semua umat Islam.

Dalam mengerjakan ibadah puasa ini banyak perkara kebaikan yang kita lakukan yang ada kalanya jarang kita lakukan dalam bulan-bulan lain seperti membaca al-Quran, solat sunat, berzikir dan lain-lain lagi.

     Terdapat beberapa perilaku yang boleh kita mulakan dalam bulan mulia ini semoga menjadi amalan kita bukan sahaja dalam bulan Ramaddhan tetapi sepanjang hanyat. Antara perliku yang baik kita lakukan ialah

1) Banyak-banyak bersedekah sebagaimana firman Allah dalam surah Muhammad , ayat 38:
 "Ingatlah, kamu diseru supaya menderma dan membelanjakan sedikit harta benda di jalan Allah. Tetapi ada anatara kamu yang berlaku bakhil. Sesiapa yang berlaku bakhil, sesungguhnya dia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya sendiri. Ingatlah Allah itu Maha Kaya sedangkan kamu semua orang yang miskin. Apabila kamu berpaling daripada beriman, bertakwa dan menderma, dia menggantikan kamu dengan kaum lain yang tidak lagi berkeadan seperti kamu."

2) Elakan diri dari MARAH. Ada sesetengah pandangan orang menyatakan marah itu adalah manifestasi kesedihan dan kesombongan. Ia juga boleh mengakibatkan penyakit seperti penyakit hati,risiko menghidap darah tinggi, angin ahmar, kemurungan, penyakit saraf pusat, skit jantung dan banyak lagi. Cuba kita lihat perubahan diri kita semsa marah kita akan menggeletar (terutama di tanggan), wajah menjadi merah dan jantung berdegup dengan laju (kencang).

3) REHAT secukupnya. Bukan menjadikan alasan bulan puasa letih menyebabkan kita rehat Secukup-cukupnya tanpa membuat sebarang pekerjaan. Ini kerana rehat yang berlebihan boleh melemahkan jasmani dan fizikal kita.Dari aspek sains apabila kita terlalu banyak rehat nutrien dalam makanan tidak dapat diserap dengan baik, darah juga megalir dengan pelahan. Kesanya membawa kepada terkumpulanya lemak dan boleh membawa kepada gangguan jantung. Oleh itu nabi ada mengajar kita doa , "Allahumma inni a'udzubika minal hamni wal hazan,..."  yang bermaksud:
 "Ya, Allah, aku berlindung padamu daripada kegelisahan dan kesedihan. Aku berlindung daripada kelemahan dan kemalasan.Aku berlindung padamu daripada ketakutan dan kikir dan aku berlindung padamu daripada terlilit hutang dan tekanan orang zalim."

4)  SABAR... jadikan diri kita termasuk golongan yang sabar kerana ia adalah kekuatan rohaniah.Bersyukur jika mendapat rahmat dan bersabar jika ditimpa musibah... Orang yang sabar akan sentiasa hidup dalam kegembiraan dan ketenangan kerana segala usaha adalah ketentuan Allah jika baik kita bersyukur dan sebaliknya kita ikhlas dan berbaik sangka kerana disebalik kesusahan pasti ada hikmah disebaliknya.

5)  Jangan lupa basuh tangan semasa menjamu selera kerana Nabi ada ajar kita membasuh tangan sebelum makan. Ini kerana tangan kita sering menyentuh pelbagia bjek yang kemungkinan terdapat pencemaran dan kuman. Kuma juga ada pelbagai jenis dan ada sesetenghnya sangat sukar di basmi jika telah masuk kedalam perut.Ikutilah langkah-langkah berikut:
                    i.   Cuci tangan sebelum makan
                   ii.   Baca Bismillah.... doa makan
                  iii.   Makan secukupnya
                  iv.   Berhenti makan sebelum kenyang
                   v.  Tidak membazir. " Sesungguhnya orang yang pemboros itu sekutu syaitan"

6)  Janagn mudah iri hati dengan kesenangan orang lain. Ini kerana jika kita terlalu iri hati kepada orang lain ia boleh membawa keburukan seperti penyakit. Puncanya mudah sahaja apabila wujud perasan dengki menyebabkan hormon kortisol dan adrenalin terhasil. Di sini lah permulaan pertambahan glukos.. (gula dalam darah) bilah dah banyak sangat macam -macam penayakit boleg berlaku seperti buah pinggang, ulser,kencing manis, darah tinggi dan sebaginya. Ini jelas sebagaiman Sabda nabi  yang diriwayatkan oleh Bukhari "Sifat iri hati itu memakan kebaikan seperti api memakan sekam."

7) Hati bila dah rosak susah nak ubat ( Penyakit Hati) kerana ia boleh mengubah perilaku dan perangai sesorang. Ada beberapa faktor yang menyebabkan penyakit hati antaranya gemar melakukan maksiat, gemar berfoya-foya dan mencintai dunia secara berlebihan.
Ini dikukuhkan di dalam al-Quran  surah Al-Imran, ayat 14 " .. enam perkara yang dicintai manusia hingga mereka lupa harga dirinya adalah wanita, anak, perhisan, kuda atau kenderaan, ternakan ataupun pelaburan dan ladang atau perniagaan."

No comments:

Post a Comment

TERBANG JALAN JALAN